Toimenpiteet

Uuden toimenpiteen lisääminen

Toimenpide-toimintoa käytetään ajanvarauksen sekä myyntitapahtuman luomiseen. Toimenpiteellä yhdistetään ajoneuvo, asiakas sekä myytävät tuotteet tai palvelut, eli suoritteet.

Uuden toimenpiteen lisääminen tapahtuu joko painamalla Uusi toimenpide–painiketta tai maalaamalla kalenterista haluttu ajankohta.

Ajoneuvon tietojen syöttäminen

Syötä Rekisteritunnus-kenttään ajoneuvon rekisteritunnus ja paina Hae-painiketta hakeaksesi ajoneuvon ATJ-tiedot. Voit myös käynnistää haun viivakoodinlukijalla, lukemalla ajoneuvon rekisteröintitodistukselta löytyvä viivakoodi. Tällöin ATJ-tiedot haetaan automaattisesti.

Mikäli ajoneuvolle on huomioita (esim. käyttökielto) ATJ:ssä, ne näytetään ATJ-haun jälkeen. Kuittaa mahdolliset huomiot klikkaamalla huomioiden kuvauksia ja tämän jälkeen Jatka-painiketta.

Tarkempia tietoja voit hakea painamalla Tiedot-painiketta.
Voit vaihtaa ajoneuvoa tekemällä uuden haun. Muista myös vaihtaa Ajoneuvoluokka-kentän tiedot.

Suoritteiden valitseminen

Syötettyäsi ajoneuvon tiedot, voit valita toimenpiteelle haluamasi suoritteet. Järjestelmä näyttää sekä kampanjat että suosikkisuoritteet painonappeina. Loput suoritteet löydät Kaikki suoritteet-pudotusvalinnasta tai Hae Suorite-haulla.
Huomaathan että ajoneuvoluokka tulee olla valittuna, jotta voit valita katsastus-tyyppisen suoritteen. Myynti-tyyppisiä suoritteita voidaan valita ajoneuvoluokasta riippumatta.

Valitsemasi suoritteet näkyvät Valitut suoritteet-osion alla. Myy useampi samanlainen suorite valitsemalla suorite uudestaan, tai kirjoittamalla kappalemäärä kpl-kenttään. Valitun suoritteen voit poistaa klikkaamalla roskakori-kuvaketta.

HUOM! Suosikkisuoritteissa ei näy määräaikaiskatsastus -tyyppisiä suoritteita, jos ajoneuvolle tulee tehdä jälkitarkastus. Vastaavasti jälkitarkastussuoritteita ei näytetä, kun ajoneuvolle tulee tehdä määräaikaiskatsastus. Suosikkisuoritteissa näytetään myös ajoneuvon käyttövoiman ja OBD-mittauksen tarpeellisuuden mukaan suoritteita. Kaikki automaattisesti piilotettavat suosikkisuoritteet löytyvät kuitenkin Kaikki suoritteet-pudotusvalikosta.

Lisää vapaasuorite-painikkeesta voit lisätä vapaasti nimettävän suoritteen, jolle voit antaa positiivisen tai negatiivisen hinnan. Toimenpiteen kokonaishinta tulee kuitenkin olla positiivinen.

Yksityisasiakkaan lisääminen

Huom! Yksityisasiakkaat-listauksen selailu, Excel-listauksen hakeminen, asiakkaiden muokkaaminen ja lisääminen onnistuu Yksityisasiakkaat-sivulla.

Toimenpide

Perustiedot

Paina Uusi-painiketta Yksityisasiakas-otsikon oikealta puolelta. Otsikon alle aukeaa lomake johon voit täydentää yksityisasiakkaan tiedot. Asiakkaan etu- ja sukunimi ovat pakollisia tietoja.

Markkinointiluvan teksti määritellään aseman perustiedoissa kohdassa ”ajanvarauksen asiakastietojen asetukset”. Jos tekstiä ei ole määritelty, käytetään oletustekstiä.

Katsastusaseman valitseminen

Asiakas tallentuu automaattisesti sille asemalle jolle olet kirjautuneena, jos et tee valintaa erikseen. Tee asemavalinta mikäli haluat tallentaa saman yksityisasiakkaan tiedot useammalle asemalle kerralla.

Liitetyt ajoneuvot

Voit liittää asiakkaan tietoihin ajoneuvoja. Kirjoita ajoneuvon rekisteritunnus tekstikenttään, ja valitse pudotusvalikosta ajoneuvon omistajuussuhde. Lisää-painikkeesta voit luoda lisää rivejä ajoneuvojen liittämistä varten. Roskapönttö-ikonista voit poistaa ajoneuvoliitoksen asiakkaalta.

Yksityisasiakkaan hakeminen

Hae aikaisemmin asioinutta yksityisasiakasta nimellä tai nimen osalla kirjoittamalla hakukenttään vähintään 3 kirjainta. Muster näyttää listan hakua vastaavista asiakkaista.

Valittuasi asiakkaan hänen yhteystietonsa tulevat esitäytettynä näkyviin asiakastietolomakkeelle. Tarkistathan että tiedot ovat oikein, ja vaihda tarvittaessa tiedot oikeiksi.

Huom! Asiakkaan jokaisesta käynnistä muodostuu oma yksityisasiakas-tietonsa, eli uuden käynnin tiedot eivät korvaa tai yhdisty edelliseen käyntiin. Asiakkaan asioidessa usein, hänen nimellään muodostuu siis useita yksityisasiakkaita.

Yritysasiakkaan lisääminen

Voit valita toimenpiteelle yritysasiakkaan, mikäli asiakas on luotu aiemmin järjestelmään. Yritysasiakasta haetaan syöttämällä hakukenttään vähintään 3 kirjainta, tai avaamalla suurennuslasi-kuvakeesta listaus kaikista yritysasiakkaista.
Voit siirtyä tarkastelemaan ja muokkaamaan asiakkaan tietoja painamalla Tiedot-painiketta.

yritysasiakas
Järjestelmä osaa valita asiakkaan myös automaattisesti rekisteritunnuksen perusteella, mikäli asiakkaaseen on liitetty rekisterinumerolista (Hallinta – Yritysasiakkaat – Asiakas – Rekisterinumerolista).
Mikäli asiakkaalle on merkitty jokin alennus, järjestelmä huomioi tämän automaattisesti maksun yhteydessä.

Varauksen tiedot

Varauksen tiedot-kohdassa määritellään toimenpiteen päivämäärä ja ajankohta. Toimenpiteen kesto lasketaan automaattisesti valittujen suoritteiden mukaan, mutta sitä voi myös muuttaa käsin, jolloin toimenpiteen loppuaika päivittyy automaattisesti.

Kalenterin sarake-kenttään voit määritellä mihin sarakkeeseen varaus tulee näkyviin kalenterinäkymässä.

Lisätietoja-kentän tiedot näkyvät vastaanoton kalenterissa, kun viet hiiren toimenpiteen päälle. Lisätiedot näkyvät myös Katsastus-välilehdellä i -painikkeen takaa.

Useampi ajoneuvo samalle kuitille

Useamman ajoneuvon voit lisätä samalle kuitille Lisää kuitille ajoneuvo -painikkeella.

Vastaanotto_useammalle_ajoneuvolle

Ajoneuvon tietojen syöttämisen ja suoritteiden valitsemisen jälkeen voit siirtyä maksamaan toimenpiteet.

Vastaanotto_useammalle_ajoneuvolle2

Varauksen tekeminen

Mikäli painat Tee varaus-painiketta, toimenpide näkyy vastaanoton kalenterissa Varatut-tilassa, ajanvarauksena. Klikkaa toimenpide kalenterista auki siirtyäksesi takaisin sen muokkaamiseen tai maksun suorittamiseen.

Maksaminen

Täytettyäsi toimenpiteen tiedot, paina Suorita maksu-painiketta. Maksettu toimenpide siirtyy Kalenterissa Odottavat-tilaan ja Katsastajat näkevät ajoneuvon Katsastus-välilehdellä, samalla toimenpiteestä generoituu myyntitapahtuma.

Kun painat Suorita maksu-painiketta, siirryt Suorita maksu-näkymään. Näkymä listaa suoritteet tietoineen, esimerkiksi asiakkaan saama alennus näytetään tässä näkymässä.

Jos suoritteen perässä näkyy vihreä hintalappukuvake, tarkoittaa tämä että suoritteen hintaan sisältyy alennus. Saat lisätietoa alennuksestä siirtämällä hiiren hintalappukuvakkeen päälle. Mikäli hintalappukuvake on oranssi, kyseinen suorite kuuluu kampanjaan.

Lisää vapaasuorite-painikkeesta voit lisätä maksuun vapaasti nimettävän suoritteen, jolle voit antaa positiivisen tai negatiivisen hinnan.

Maksutavat

maksutavat
Valittuasi maksutavaksi maksukortti, valitse seuraavaksi pudotusvalikosta maksupääte jolla maksu suoritetaan. Maksupäätteen valitsemisen jälkeen paina maksukortti-painiketta, jolloin järjestelmä ottaa yhteyden maksupäätteeseen.
Paina Jatka-painiketta, jolloin maksutapahtuma siirtyy kortinlukijaan. Odota kunnes maksutapahtuma on suoritettu. Onnistuneesta maksusta tulee ilmoitus ja maksuikkunan voi sulkea Sulje-painikkeesta, jonka jälkeen korttimaksun summaa ei voida enää muuttaa.
Jos maksu epäonnistuu (esimerkiksi korttia ei saada varmistettua), korttimaksua voidaan yrittää uudestaan painamalla Yritä uudestaan-painiketta.

Mikäli asemallanne ei ole maksupääte-integraatiota, voitte kuitata korttimaksun klikkaamalla maksukortti-kuvaketta.

Mikäli toimenpiteelle on valittu yritysasiakas, jolle on asetettu laskutustiedot, voit valita maksutavaksi laskun. Laskulle tehdyt myynnit löytyvät myyntitapahtumien lisäksi Laskuttamattomat-näkymästä.

Valitessasi maksutavaksi käteisen, järjestelmä ehdottaa asiakkaan maksettavan käteisen määräksi automaattisesti suoritteiden yhteissummaa.
Tarpeen vaatiessa summaa voi muokata. Mikäli saatu käteisen määrä on suurempi kuin yhteissumma, järjestelmä laskee automaattisesti asiakkaalle palautettavan summan.

Lisää rivi-painikkeesta voit lisätä toisen maksutavan. Voit veloittaa asiakkaalta esimerkiksi osan summasta käteisellä ja loput korttimaksulla.

Maksutavasta riippumatta päätä maksutapahtuma painamalla Hyväksy-painiketta.

Onnistuneen maksutapahtuman jälkeen toimenpide näkyy kalenterin ja Katsastus-välilehden puolella tilassa Odottavat, sekä siitä generoituu myyntitapahtuma.

Työjonoon siirtäminen

Rahaliikenteen ollessa pois päältä asemalla ei käytetä asiakastietoja. Myöskään Suorita maksu -toimintoa ei ole, vaan toimenpiteet lisätään suoraan valituilla suoritteilla työjonoon Lisää työjonoon-painikkeella. Työjonossa olevat toimenpiteet ovat muokattavissa.

Rekisteröinti-tyyppinen suorite

Rekisteröinti-tyypin suoritteet toimivat muuten samoin kuin normaalit myyntisuoritteet, mutta jos rekisteröintejä on useampia, näkyy jokainen rekisteröinti omana rivinään kuitilla. Rekisteröinnille on kirjattava lisätieto (rekisterinumero tai muita tietoja), jotta maksutapahtuman voi hyväksyä. Lisätiedot lisätään Suorita maksu-näkymässä selite-tekstikenttään. Rekisterinumerot voi syöttää myös viivakoodinlukijalla rekisteröintitodistuksilta.