Toimenpiteet

Uuden toimenpiteen lisääminen

Toimenpide-toimintoa käytetään ajanvarauksen sekä myyntitapahtuman luomiseen. Toimenpiteellä yhdistetään ajoneuvo, asiakas sekä myytävät tuotteet tai palvelut, eli suoritteet.

Uuden toimenpiteen lisääminen tapahtuu joko painamalla Uusi toimenpide–painiketta, maalaamalla kalenterista haluttu ajankohta tai lukemalla rekisteröintodistuksen viivakoodi hakukentässä.

Ajoneuvon tietojen syöttäminen

Ajoneuvon ATJ-tiedot haetaan syöttämällä ajoneuvon rekisteritunnus Rekisteritunnus-kenttään ja klikkaamalla Hae-painiketta. Tiedot voidaan hakea myös lukemalla ajoneuvon rekisteröintitodistukselta löytyvä viivakoodi. Tällöin ATJ-tiedot haetaan automaattisesti.

Mikäli ajoneuvolle on huomioita (esim. käyttökielto) ATJ:ssä, ne näytetään ATJ-haun jälkeen. Mahdolliset huomiot kuitataan klikkaamalla huomioiden kuvauksia ja tämän jälkeen Jatka-painiketta.

Tarkemmat tiedot haetaan klikkaamalla Tiedot-painiketta.

Suoritteiden valitseminen

Ajoneuvon tietojen haun jälkeen valitaan toimenpiteelle halutut suoritteet. Kampanjat että suosikkisuoritteet näytetään painonappeina. Loput suoritteet löytyvät Kaikki suoritteet-pudotusvalikosta tai Hae Suorite -haulla.

Kun ajoneuvoluokka on valittuna näytetään katsastus-tyyppiset suoritteet. Myynti-tyyppisiä suoritteita voidaan valita ajoneuvoluokasta riippumatta.

Valitsemasi suoritteet näytetään Valitut suoritteet -osion alla. Vakuutus-, Myynti- ja Rekisteröinti-tyyppisiä suoritteita voidaan myydä useampi kappale. Useampi samanlainen suorite lisätään valitsemalla suorite uudelleen. Valitun suoritteen voit poistaa klikkaamalla roskakori-kuvaketta.

HUOM! Suosikkisuoritteissa ei näytetä määräaikaiskatsastus -tyyppisiä suoritteita, jos ajoneuvolle tulee tehdä jälkitarkastus. Vastaavasti jälkitarkastussuoritteita ei näytetä, kun ajoneuvolle tulee tehdä määräaikaiskatsastus. Suosikkisuoritteissa näytetään myös ajoneuvon käyttövoiman ja OBD-mittauksen tarpeellisuuden mukaan suoritteita. Kaikki automaattisesti piilotettavat suosikkisuoritteet löytyvät kuitenkin Kaikki suoritteet-pudotusvalikosta.

Omavalintainen suorite lisätään Vapaasuorite-painikkeella, jolle voit antaa positiivisen tai negatiivisen hinnan. Toimenpiteen kokonaishinta tulee kuitenkin olla positiivinen.

Yksityisasiakkaan lisääminen

Huom! Yksityisasiakkaat-listauksen selailu, Excel-listauksen hakeminen, asiakkaiden muokkaaminen ja lisääminen onnistuu Yksityisasiakkaat-sivulla.

Perustiedot

Yksityisasiakas lisätään plusmerkistä. Paina Uusi-painiketta Yksityisasiakas-otsikon oikealta puolelta. Otsikon alle aukeaa lomake johon voit täydentää yksityisasiakkaan tiedot. Asiakkaan etu- ja sukunimi ovat pakollisia tietoja.

Markkinointiluvan teksti määritellään aseman perustiedoissa kohdassa ”ajanvarauksen asiakastietojen asetukset”. Jos tekstiä ei ole määritelty, käytetään oletustekstiä.

Katsastusaseman valitseminen

Asiakas tallentuu automaattisesti sille asemalle jolle olet kirjautuneena, jos et tee valintaa erikseen. Tee asemavalinta mikäli haluat tallentaa saman yksityisasiakkaan tiedot useammalle asemalle kerralla.

Liitetyt ajoneuvot

Voit liittää asiakkaan tietoihin ajoneuvoja. Kirjoita ajoneuvon rekisteritunnus tekstikenttään, ja valitse pudotusvalikosta ajoneuvon omistajuussuhde. Lisää-painikkeesta voit luoda lisää rivejä ajoneuvojen liittämistä varten. Roskapönttö-ikonista voit poistaa ajoneuvoliitoksen asiakkaalta.

Yksityisasiakkaan hakeminen

Hae aikaisemmin asioinutta yksityisasiakasta nimellä tai nimen osalla kirjoittamalla hakukenttään vähintään 3 kirjainta. Muster näyttää listan hakua vastaavista asiakkaista.

Valittuasi asiakkaan hänen yhteystietonsa tulevat esitäytettynä näkyviin asiakastietolomakkeelle. Tarkistathan että tiedot ovat oikein, ja vaihda tarvittaessa tiedot oikeiksi.

Huom! Asiakkaan jokaisesta käynnistä muodostuu oma yksityisasiakas-tietonsa, eli uuden käynnin tiedot eivät korvaa tai yhdisty edelliseen käyntiin. Asiakkaan asioidessa usein, hänen nimellään muodostuu siis useita yksityisasiakkaita.

Yritysasiakkaan lisääminen

Toimenoide voidaan kohdistaa yritysasiakkaaseen mm. laskutusta varten valitsemalla jo palvelusta löytyvä yritysasiakas toimenpiteelle. Yritysasiakasta haetaan syöttämällä hakukenttään vähintään 3 kirjainta, tai avaamalla suurennuslasi-kuvakeesta listaus kaikista yritysasiakkaista.

Asiakkaan tietoihin siirrytään tarvittaessa Tiedot-painikkeella.

Palvelu osaa valita yritysasiakkaan myös automaattisesti rekisteritunnuksen perusteella, mikäli yritysasiakkaaseen on liitetty rekisterinumerolista (Hallinta – Yritysasiakkaat – Asiakas – Rekisterinumerolista).

Mikäli asiakkaalle on merkitty alennuksia, huomioidaan ne automaattisesti maksun yhteydessä.

Varauksen tiedot

Varauksen tiedot-kohdassa määritellään toimenpiteen päivämäärä ja ajankohta. Toimenpiteen kesto lasketaan automaattisesti valittujen suoritteiden mukaan, mutta sitä voi myös muuttaa käsin, jolloin toimenpiteen loppuaika päivittyy automaattisesti.

Kalenterin sarake-kenttään voit määritellä mihin sarakkeeseen varaus tulee näkyviin kalenterinäkymässä.

Lisätietoja-kentän tiedot näkyvät vastaanoton kalenterissa, kun viet hiiren toimenpiteen päälle. Lisätiedot näkyvät myös Katsastus-välilehdellä i -painikkeen takaa.

Useampi ajoneuvo samalle kuitille

Useampi ajoneuvo lisätään samalle kuitille Lisää kuitille ajoneuvo -painikkeella.

Vastaanotto_useammalle_ajoneuvolle

Ajoneuvon tietojen syöttämisen ja suoritteiden valitsemisen jälkeen voit siirtyä maksamaan toimenpiteet.

Vastaanotto_useammalle_ajoneuvolle2

Varauksen tekeminen

Mikäli painat Tee varaus-painiketta, toimenpide näkyy vastaanoton kalenterissa Varatut-tilassa, ajanvarauksena. Klikkaa toimenpide kalenterista auki siirtyäksesi takaisin sen muokkaamiseen tai maksun suorittamiseen.

Maksaminen

Täytettyäsi toimenpiteen tiedot, paina Suorita maksu-painiketta. Maksettu toimenpide siirtyy Kalenterissa Odottavat-tilaan ja Katsastajat näkevät ajoneuvon Katsastus-välilehdellä, samalla toimenpiteestä generoituu myyntitapahtuma.

Kun painat Suorita maksu-painiketta, siirryt Suorita maksu-näkymään. Näkymä listaa suoritteet tietoineen, esimerkiksi asiakkaan saama alennus näytetään tässä näkymässä.

Jos suoritteen perässä näkyy vihreä hintalappukuvake, tarkoittaa tämä että suoritteen hintaan sisältyy alennus. Saat lisätietoa alennuksestä siirtämällä hiiren hintalappukuvakkeen päälle. Mikäli hintalappukuvake on oranssi, kyseinen suorite kuuluu kampanjaan.

Lisää vapaasuorite-painikkeesta voit lisätä maksuun vapaasti nimettävän suoritteen, jolle voit antaa positiivisen tai negatiivisen hinnan.

Maksutavat

maksutavat
Valittuasi maksutavaksi maksukortti, valitse seuraavaksi pudotusvalikosta maksupääte jolla maksu suoritetaan. Maksupäätteen valitsemisen jälkeen paina maksukortti-painiketta, jolloin järjestelmä ottaa yhteyden maksupäätteeseen.
Paina Jatka-painiketta, jolloin maksutapahtuma siirtyy kortinlukijaan. Odota kunnes maksutapahtuma on suoritettu. Onnistuneesta maksusta tulee ilmoitus ja maksuikkunan voi sulkea Sulje-painikkeesta, jonka jälkeen korttimaksun summaa ei voida enää muuttaa.
Jos maksu epäonnistuu (esimerkiksi korttia ei saada varmistettua), korttimaksua voidaan yrittää uudestaan painamalla Yritä uudestaan-painiketta.

Mikäli asemallanne ei ole maksupääte-integraatiota, voitte kuitata korttimaksun klikkaamalla maksukortti-kuvaketta.

Mikäli toimenpiteelle on valittu yritysasiakas, jolle on asetettu laskutustiedot, voit valita maksutavaksi laskun. Laskulle tehdyt myynnit löytyvät myyntitapahtumien lisäksi Laskuttamattomat-näkymästä.

Valitessasi maksutavaksi käteisen, järjestelmä ehdottaa asiakkaan maksettavan käteisen määräksi automaattisesti suoritteiden yhteissummaa.
Tarpeen vaatiessa summaa voi muokata. Mikäli saatu käteisen määrä on suurempi kuin yhteissumma, järjestelmä laskee automaattisesti asiakkaalle palautettavan summan.

Lisää rivi-painikkeesta voit lisätä toisen maksutavan. Voit veloittaa asiakkaalta esimerkiksi osan summasta käteisellä ja loput korttimaksulla.

Maksutavasta riippumatta päätä maksutapahtuma painamalla Hyväksy-painiketta.

Onnistuneen maksutapahtuman jälkeen toimenpide näkyy kalenterin ja Katsastus-välilehden puolella tilassa Odottavat, sekä siitä generoituu myyntitapahtuma.

Työjonoon siirtäminen

Rahaliikenteen ollessa pois päältä asemalla ei käytetä asiakastietoja. Myöskään Suorita maksu -toimintoa ei ole, vaan toimenpiteet lisätään suoraan valituilla suoritteilla työjonoon Lisää työjonoon-painikkeella. Työjonossa olevat toimenpiteet ovat muokattavissa.

Rekisteröinti-tyyppinen suorite

Rekisteröinti-tyypin suoritteet toimivat muuten samoin kuin normaalit myyntisuoritteet, mutta jos rekisteröintejä on useampia, näkyy jokainen rekisteröinti omana rivinään kuitilla. Rekisteröinnille on kirjattava lisätieto (rekisterinumero tai muita tietoja), jotta maksutapahtuman voi hyväksyä. Lisätiedot lisätään Suorita maksu-näkymässä selite-tekstikenttään. Rekisterinumerot voi syöttää myös viivakoodinlukijalla rekisteröintitodistuksilta.