Laskutuksen usein kysytyt kysymykset (UKK)

Miten toimin, kun asiakas on maksanut liikaa?

Asiakas on voinut maksaa saman laskun kahteen kertaan, tai muuten enemmän kuin laskun yhteissumma on. Rahan palauttaminen asiakkaalle tulee tehdä yrityksenne omien käytäntöjen mukaan.
Päivitä laskun tiedot Musterissa ajantasalle. Pääset muokkaamaan laskun tilan sekä maksetun summan avaamalla haluamasi laskun laskuluettelon kautta.

Ongelmatilanteita vedoksissa / laskun luomisessa

Esimerkki 1. Tammikuun laskutukseen nousee laskuttamatta jääneitä myyntejä edellisen vuoden joulukuulta. Miten toimin?

  • On suositeltavaa etsiä joulukuulta laskutukseen tulevat myyntirivit ja laskea, kuinka paljon vanhaa laskutusta joulukuulta laskutukseen tulee, jos haluaa myyntiraportin summan joulukuulta ja laskutuksen kokonaismäärän joulukuulta vastaavan toisiaan.
  • Musterissa on sallittua laskuttaa myös vanhempaa aineistoa, mutta on suositeltavaa laskuttaa aina kaikki edellisen kuukauden myyntirivit.
  • Kirjanpidossa joudutaan tekemään lisätyötä, mikäli vain osa laskuista laskutetaan ja osa jätetään odottamaan tulevia laskutuksia. Pyri siis mahdollisuuksien mukaan aina laskuttamaan kaikki kuukauden aikana kertyneet laskut.

Laskulla on väärä asiakas tai asiakkaan laskutustiedot ovat muuttuneet

Laskuluettelossa olevia laskuja ei voi muokata. Jotta asiakkaan tietoja päästään korjaamaan, on luotu lasku hyvitettävä. Hyvitetyn laskun rivit siirtyvät vedoksiin (laskuttamattomat-sivu). Avaa vedos ja valitse sivun alalaidasta painike ”pura vedos”. Vedoksen purkamisen jälkeen myyntirivit siirtyvät ”laskuttamattomat”-listalle ja vapautuvat muokattaviksi.

  • Yritysasiakkaan pääsee vaihtamaan kunkin myynnin osalta myyntitapahtumista. Valitse ”hyvitä suoritteita tai muokkaa alennuksia” ja valitse pudotusvalikosta oikea yritysasiakas. Tallenna muutokset. Tämän jälkeen voit luoda uuden laskun.
  • Yritysasiakkaan laskutustietojen päivittäminen tulee tehdä silloin, kun myynnit ovat laskuttamattomat-listalla. Uudet tiedot tulevat automaattisesti seuraavalle laskulle.

Tuleeko maksumuistutukselle alkuperäisen laskun laskutustiedot, vaikka yritysasiakkaan laskutustietoja olisi muutettu?

Maksumuistutukselle tulee täsmälleen samat tiedot, kuin alkuperäiselläkin laskulla on ollut. Mikäli laskutustietoja täytyy korjata, tulee alkuperäinen lasku hyvittää, purkaa vedos, korjata laskutustiedot & laskuttaa uudelleen.

Alennuksen lisääminen laskulle

Luo lasku -näkymässä voit lisätä myyntirivikohtaisen alennuksen klikkaamalla kynä-kuvaketta myyntirivin oikeasta laidasta. Pääset muokkausnäkymään, jossa alennuksen voi lisätä euro- tai prosenttimääräisenä. Alennus merkitään myyntiraportille alkuperäisen myyntitapahtuman kautta, eli alennuksen päivämäärä on sama kuin alkuperäisen myynnin luontipäivä.

Mikäli tahdot lisätä alennuksen laskun loppusummasta, kohdentamatta alennusta tiettyyn myyntiin, voit lisätä uuden laskurivin. Valitse suoritteeksi esim. vapaasuorite ja lisää hinnaksi alennuksen summa miinusmerkkisenä. Tästä generoituu laskun luomisen yhteydessä uusi miinusmerkkinen myyntitapahtuma, ja myyntitapahtuma merkitään myyntiraportille.
Huom! Suoritteen nimi, selite, pvm ja hintatiedot näkyvät asiakkaalle laskulla.